۱۳:۵۳:۳۳ - سه شنبه ۸ اسفند ۱۳۹۶
قلبی که برای رشت می تپد؛
هزینه تراشی های جدید تنها متخصص ترافیک قرن ۱۴ شورا برای رشتوندان؟!
پارک حاشیه ای خیابان ها پولی می شود. این موضوع، آخرین دستاورد ترافیکی کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهررشت است. کمیسیونی که انتظار می رفت از ابتدای شورای چهارم با حضور رضا رسولی تخصص محور و گره گشا باشد اما در عمل هزینه تراش ترین کمیسیون برای شهروندان شد.

پارک حاشیه ای خیابان ها پولی می شود. این موضوع، آخرین دستاورد ترافیکی کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهررشت است. کمیسیونی که انتظار می رفت از ابتدای شورای چهارم با حضور رضا رسولی تخصص محور و گره گشا باشد اما در عمل هزینه تراش ترین کمیسیون برای شهروندان شد.

به گزارش انعکاس آزاد، حالا کار به جایی رسیده است که برخی به کنایه می گویند ترافیک در رشت از بین نمی رود بلکه از شورایی به شورای دیگر و از شکلی به شکل دیگر تبدیل می شود! البته این تعریف ساده و گویایی از وضعیت ترافیکی سالهای اخیر رشت است؛ نه سیاه نمایی است و نه رنگ و بوی انتقام جویی در آن نهفته است. حقیقتی است که با دقایقی تردد در خیابان های شهر به آن پی می برید.

پس از دورانی که شهردارانی چون ساغری و فریدونی سمت و سوی توسعه شهری را به سوی احداث خیابان های جدید و تقاطع های غیرهمسطح سوق دادند مرکز استان گیلان طی سالهای اخیر دچار نوعی پسرفت مزمن در این حوزه شده است. در این سالها که مصادف با دو دوره شهرداری ثابت قدم و دو دوره حضور عضوی ثابت قدم در شورا بوده است نه خبری از احداث خیابان های جدید در این شهر بوده و نه با ۷۳۰ میلیارد بدهی، رمقی برای مدیریت شهری باقی مانده است که کارهای بر زمین مانده از دوران آن معزول را به سرانجام برساند.

با نگاهی به وضعیت شهررشت به خصوص در حوزه ترافیک، انگشت اتهام بی اختیار به سوی رضا رسولی نشانه می رود؛ فردی که حامی ترین شورانشین ثابت قدم بود و با حمایت های خود سهم بسزایی در مشکلات به وجود آمده برای شهروندان داشت.

 

احداث پیاده راه بدون تکمیل زیرساخت های مورد نیاز یکی از هزینه تراشی های ترافیکی آقای متخصص برای رشت بوده است. گره کوری که توسط ثابت قدم، رسولی و برخی اعضای شورا در قلب شهر زده شده است تا امروز با دست که هیچ، با دندان هم باز نشده است. از رونق افتادن بازار مرکزی شهر، ترافیک سنگین و سردرگمی شهروندان برای رسیدن به مقصد، انتقال ترافیک به کوچه های مجاور پیاده راه و بی نظمی ترافیکی شهر بخشی از این هزینه تراشی ها بوده است.

آقای متخصص یا نمی داند که برای احداث چنین پیاده راهی باید راه دسترسی جایگزین ، پارکینگ های کافی و حمل و نقل عمومی متناسب با اهداف گردشگر پذیری و توسعه محوری رشت وجود داشته باشد یا ترجیح داده است که خودش را به ندیدن و ندانستن بزند!

اما پیاده راه با همه نواقص ترافیکی و البته ظاهری و معماری و هزینه تراشی های مالی احداث شد. اما این پایان کار نبود. اصرار آقای متخصص برای راه اندازی بی آر تی (یا بهتر بگوییم خط ویژه) بار دیگر هزینه های سنگینی به شهروندان تحمیل کرد. قطع درختان، رکود کسب و کار کسبه خیابان امام، تشدید ترافیک و از همه مهم تر خسارت های جانی شهروندان همه دستاوردهای درخشان اصرار آقایان برای این پروژه کپی برداری شده بود.

اجرای میله های بی آر تی در خیابانی با عرض کم، بدون در نظرگرفتن مواردی نظیر پل عابر پیاده و همچنین تعاریف مشخص بی آر تی و عدم تطبیق آن شرایط با خیابان های محدود رشت حاصلی جز هزینه تراشی دیگر از سوی رسولی و قطع میله های پروژه چند میلیاردی و کشته شدن تعدادی از شهروندان در پی نداشت.

سومین هزینه تراشی شاخص عضو متخصص شورا به مساله کرایه های تاکسی بر می گردد. این عضو عجول شورا که عادت دارد بسیاری از کارها را پیش از فراهم شدن زیرساخت های آن انجام دهد و هر بار نیز اقدامات اینچنینی او خشم شهروندان و اعتراضات گسترده را در پی دارد در این مبحث نیز عجولانه اصرار به افزایش سرسام آور کرایه های تاکسی رشت می کند و با درصدهای عجیب و غریبی نرخ کرایه ها افزایش پیدا می کند که هرچند با مخالفت برخی دستگاههای مرتبط همراه می شود اما هرگز در عمل حتی سر سوزنی هم کرایه ها کاهش نمی یابد. البته با تمام این حواشی رسولی در آستانه سال ۹۷ نیز پرچمدار افزایش کرایه تاکسی می شود تا نشان دهد احتمالا برای او حفظ سبد رای از مسائل انسانی و اخلاقی هم مهم تر است! احتمالا او لحظه ای به خانواده ای که در هزینه های عادی زندگی خود مانده اند فکر نکرده است و شاید با مشورت با افرادی که پاداش های دو سال اخیرشان از کل زندگی و دارایی برخی خانواده ها بیشتر است به چنین نتایج متحیر العقولی دست یافته است.

اما داستان های رسولی تمامی ندارد. هرچند او امروز ریاست کمیسیون ترافیک را بر عهده ندارد اما تنها متخصص ترافیک قرن ۱۴ شورای رشت به شمار می رود و قطعا تیغ انتقادات متوجه او خواهد بود.

آخرین هزینه تراشی این کمیسیون مربوط به بحث پارکومتر است. اسم زیبایی دارد اما واقعیت ساده و تکراری در پس این نام زیبا نهفته است. بله باز هم پروژه ای عجولانه و هزینه تراش در راه است. باز هم پیش از آن که ناوگان حمل و نقل عمومی به سطح مطلوب برسد و پیش از آن که خیابان های جدید احداث و رینگ های درون و دور شهر تکمیل شود و پیش از آن که دهها زیرساخت مورد نیاز دیگر تامین شود پروژه ای هزینه تراش تعریف شده است.

بله مردم این شهر محکوم به آنند به جرم رای دادن به متخصصی که چندان با فکرشان نبوده است هزینه دهند. یک روز از زمانشان پشت ترافیک سنگین، یک روز از کسب و کارشان با رکود حاصل از طرح های عجولانه، یک روز از جانشان با خط ویژه و نرده های آن و یک روز هم از جیبشان با افزایش کرایه ها و پول پارک حاشیه ای و… !

هنوز نه وعده های بازگشایی معابر به مرحله اجرا در آمده است و نه پل های عابر و پارکینگ ها و افزایش ناوگان حمل و گقل عمومی و نوسازی. هنوز تکلیف ۷۳۰ میلیارد بدهی شهرداری رشت و هزینه های عجیب و غریب دوران آن معزول و حامیانش مشخص نشده است. تا چه زمانی مردم باید هزینه تصمیمات اشتباه و عجولانه آقایان را بدهند؟ این شهر از کار کارشناسی شده برخی عزیزان به ستوه آمده است و مردم این شهر در برخی موارد دیگر امیدی به خیر شما ندارند. پس لطفا شر مرسانید…
انتظار می رود دستگاه های نظارتی به مسائلی که مستقیما با معیشت مردم در ارتباط است ورود کرده و مانع از هزینه تراشی مجدد آقایان شوند.

منبع:
انعکاس آزاد تابناك وب تابناك وب تابناك وب